Aleksandra Grzywaczewska została wyznaczona do pełnienia obowiązków prezesa zarządu Polregio, pozostając jednocześnie członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse. Zastąpiła na tym stanowisku Krzysztofa Pietrzykowskiego, który kierował spółką od czerwca 2024 roku.
Grzywaczewska ukończyła Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Szkołę Główną Handlową. Jest również absolwentką programu Executive MBA realizowanego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim. Z Polregio związana jest od 2015 roku, kiedy objęła funkcję kierownika Biura Finansów. Wcześniej pracowała m.in. w Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”.
Warto przypomnieć, że 2 września 2025 roku Rada Nadzorcza Polregio powołała Aleksandrę Grzywaczewską na stanowisko członka zarządu ds. finansowych.
Z zarządu spółki odszedł Krzysztof Pietrzykowski, który sprawował funkcję prezesa od czerwca 2024 roku. W przeszłości był związany m.in. z Najwyższą Izbą Kontroli, Szybką Koleją Miejską w Warszawie oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Ukończył Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademię Leona Koźmińskiego.
Problemy z taborem
– Kwestie taborowe od lat
stanowią dla nas ogromne wyzwanie. Nie mogliśmy
skorzystać z funduszy unijnych z KPO, dlatego czekamy na kolejne programy umożliwiające współfinansowanie zakupu nowoczesnych pojazdów. Trzeba jasno powiedzieć – dziś tabor jest niezwykle drogi, a spółka funkcjonująca w oparciu o model tzw. rozsądnego zysku nie jest w stanie samodzielnie zgromadzić kapitału inwestycyjnego potrzebnego do takich zakupów. Bez stabilnego systemu finansowania modernizacja kolei regionalnej będzie jak jazda z zaciągniętym hamulcem –
mówił w ostatniej rozmowie z Rynkiem Kolejowym były już prezes przewoźnika.
Dodawał przy tym, że spólła się pozyskiwać zarówno
elektryczne, jak i
spalinowe pojazdy używane. – Dodatkowym wyzwaniem pozostaje jednak fakt, że tabor spalinowy nie jest obecnie objęty żadnym systemem finansowania pomocowego. Mam nadzieję, że w przyszłości się to zmieni. Sytuacja geopolityczna za naszą wschodnią granicą powinna skłaniać do refleksji także Komisję Europejską – tabor spalinowy mógłby odegrać istotną rolę w sytuacjach zagrożenia, na przykład podczas ewakuacji ludności przy zniszczonej sieci trakcyjnej – zaznaczał.
Dinges zostaje
Na stanowisku wiceprezesa zarządu pozostał Wojciech Dinges.
Polregio jest największym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, z udziałem w rynku wynoszącym około 25 procent. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku z usług przewoźnika skorzystało 76,9 mln podróżnych – o ponad 1,5 mln więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Większościowym udziałowcem spółki pozostaje Agencja Rozwoju Przemysłu (50 procent plus jeden udział), a pozostałe udziały należą do samorządów wojewódzkich.